fredag, januari 21, 2011

vill inte!

likt ett barn känner jag att jag stretar emot.
vill inte.
vill inte alls.

naglarna är kortklippta & det är nu dags att sova en stund inför tre nätters jobb.

men näe, jag vill fortfarande inte!

i fem dagar har jag haft en ny sjuksköterska bakom mig för att introducera.
hon är urgullig, vill lära sig & kommer att bli jättebra.

men jag känner att mina tillkortakommanden, ibland oorganiserade arbetsdagar & svammliga sätt inte passar sig.
jag kan inte svara på allt hon frågar, jag har inte lagt upp dagarna på ett bra & lärande sätt och jag har svårt att inte flamsa runt med mina kollegor när vi har det lugnt.

det känns som att jag sviker henne och samtidigt är insikten om mina egna brister ganska tufft att ta.
jag har inte trott att jag kan allt, tro nu inte det - men jag trodde nog att jag skulle kunna lära henne det jag kunde på rätt sätt.

nu är det en helg utan skugga, en helg att kanske landa i jobbet igen.
för jag gillar det ju, och jag gillar mina kollegor så himla mycket.
men just nu känner jag mig uslast av de dåliga & det är inte en bra huvudkudde.

annaliten kopiera

9 kommentarer:

//F sa...

Seså,vännen.
Du sviker inte alls,tänk den arbetskamrat som är robot och bara tänker på jobb.
Kommer du som ny vill du ochså se det "riktiga" arbetslivet,där ingår socialspelet på jobbet.
Ett tips med nya är att du säger till dem att så här gör jag.
Tillsist,alla kan inte allt...det kallas livet...
Livet är ochså att våga säga det,men hjälpa att ta reda på.

LindaLotta sa...

Största kramen.
Du har precis beskrivit en människa med hjärtat på rätta stället!

Katarina sa...

Går det ens att organisera en arbetsdag inom vården? Jag inbillar mig att även om det till del finns fasta rutiner måste väl en av de viktigaste lärdomarna som ny vara att man måste kunna vara flexibel, anpassa sig efter de behov som uppstår och hitta stunder och saker i arbetsdagen som gör att man håller både humör och orken uppe.

Du gör troligen det senare både för dig själv och dina kollegor. Samtidigt som du bör ett bra jobb för dina patienter.

miasvardag sa...

Jag tror att du är en jätteduktig handledare/lärare! Och att ha roligt med sina kollegor tycker jag att man ska ha. Annars blir vårt yrke riktigt tungt och jobbigt ibland.

Kram på dig!

Frida sa...

åh, jag vet precis hur det känns, det är jättesvårt att handleda! men jag är helt övertygad om att du är bra på ditt jobb. kram!

Ebba sa...

Fina Anna! Från en studerandes synpunkt: Jag hade, om jag gick på praktik varit JÄTTETACKSAM över att se att man kan ha roligt på jobbet, att man kan ha roliga fikapauser och skämta med varandra. Att man kan vara avslappnad och naturlig. Jag är säker på att hon har lärt sig massor under de här dagarna och att du är en utmärkt person att gå bakom!

stor kram/ebba

fru a sa...

jag tror du är skitbra att gå dubbelt med! jag vill gå dubbelt med dig!

Anna sa...

tänk vad ni är peppande & varma mänskor!
trots att ni inte (de flesta) har träffat mig, att ni är så övertygade om min braighet. det värmer!
kram på er <3

Camilla sa...

vad bra du skriver anna! och jesus vad jag känner igen mig. men jag tror ändå att din "aspirant" har lärt sig jättemycket och är otroligt nöjd över att just du är hennes mentor. trevlig lördag kväll på dig! kram!