torsdag, november 22, 2012

all about the skin


tack alla för inputs och hjälp för min torra hud! 

här kommer en liten sammanställning av goda råd och produkter: 

olja och rengöring: 

Josefine gav mig något att googla - OCM. 
vilket i min egen översättning är något som kan liknas vid balsammetoden för ansiktet. 
att använda naturliga oljor för att bevara hudens eget system samt för att rengöra. 
Ricinolja blandat med t.ex. solrosolja är det som används och mer kan du läsa på hemsidan ovan. 

och det är många som har understrukit vikten av oljor! 
Helena säger att avokadoolja är den bästa. 
Barnängens olja tipsar Tina om, billig och bra. hon säger även att mer olja i maten och kapslar påverkar. att jag inte tänkt på det. 




Nuxe-oljan har jag läst om tidigare och Tina tycker att den håller vad den lovar för torrisar, något lyxigare i skåpet än babyoljan kanske... 


krämer i alla dess former: 

många är sin Dermalogica trogen. 
Anna köper sin på Jersey Beauty Company som visst har snabb leverans och fri frakt.
sommartid har jag använt Exuviance och varit mycket nöjd. 

min härliga kollega Cia är sen en tid tillbaka frälst i Nimue och JA : jag tar gärna några prover!

Josefines andra tips var Maria Åkerbergs krämer och då framförallt Face Dream. 
den finns just nu till specialpris här

Miss Match använder budgetgrejer och har en teori om att det är solskyddet i krämerna som är det som torkar ut mest, du kanske är något på spåret där! 
Nivea Soft och Weledas Wildrose Smoothing Day Cream är det hon tipsar om. 
Clarins HydraQuench Cream är en fuktbomb, även den ett tips från Tina. 

foundation och andra baser: 

BB Cream från Garnier har jag använt under sommaren och varit väldigt nöjd med men nu vintertid är den inte tillräckligt fet. 
Miss Match har fastnat för BB kräm hon med, vilken vet jag inte riktigt men Tina använder en BB från Estée Lauder som visst är grym. 

inte mindre än tre tips har jag fått om denna foundation från Clinique; tack Linda, Emma och Sara! tror att det får bli mitt tax-free köp... 


sommartid är jag ju som sagt en trogen mineralsminksanvändare, sedan några år tillbaka. 
men vintertid verkar den bara torka ut min hud, framförallt efter långa pass på ett sjukhus utan bra ventilation. 
Josefine använder Tikeis mineralsmink och tycker att det fungerar även vintertid. jag använde Tikei tidigare och tycker verkligen att det är bra, numer köper jag mest mina mineralprodukter från Elf.
Marie använder en riktig lyxfoundation; Diorskin Forever Foundation och säger att den är värd varenda krona. 
Body Shop glömmer jag lätt bort litegranna. Anna säger att deras mineralfoundation med olivolja är ett bra alternativ vintertid. 


så nu kan man ju undra; vad kommer du prova nu då?
här har ni mitt vinterkit: 



first aid kit





var tredje dag tänker jag göra en oljetvätt som OCM föreslår,
har redan gjort den första och det var en härlig känsla!

de andra dagarna tvättar jag ansikte med Clarins Gentle Foaming Cleanser som är mjuk och löddrar skönt. huden känns inte torr och stram efteråt, men ren.

nattetid packar jag in ansiktet med en riktig lågoddsare; Locobase Repair. en kräm jag köpte till sonens alla torra fläckar efter tips från Linda och Hanna. Blixtens hud blev dramatiskt bättre över natten och då har vi smort honom i flera år med olika receptbelagda krämer och kortison.
den är förmodligen lite väl fet för ansiktet men jag tänker ge huden en rejäl boost på alla torra fläckar en tid nu i alla fall.

dagtid kör jag på en nattkräm från Cliniderm som jag gillar massor, den har fått utmärkelser från Elle och jag förstår varför.
lite dutt av Locobase på torra ställen över det om det kniper.

min toksnygga jobbarkompis Moa knep jag ett tips ifrån; Maybellines Dream Matte Mousse - en moussfoundation som funkar på hennes torra hy. jag kastade mig iväg för att köpa den tisdags och än så länge känns den mycket lovande men jag återkommer i ärendet!

över foundation; ett tunt lager Beauty Flash Balm från Clarins som verkligen gör underverk - där är vi överens Liten.
efter bra bas och uppstramning några svep med en mineralbooster från Elf och så färg på kinderna, klart!
naturligt snygg my ass.

läpparna har jag konstigt nog aldrig haft problem med, men så använder jag ju Carmex där.

japp; en liten nätt sammanfattning - hoppas ni gillart!


4 kommentarer:

Marie sa...

Wow, det var en rejäl sammanfattning. Tänkte på dig imorse när jag skulle pensla på min foundation. Jag kör inte med Dior alla dagar utan ibland tar jag motsvarande från Exuviance. Men, jag gillar den inte alls lika mycket - kan delvis bero på färgen som känns lite grå?
Men, det jag tänkte säga med lyxprodukten är att jag använder ett pumptryck och det räcker till hela ansiktet. Så även om det är dyrt så räcker det länge för det mycket tunna lager som gäller. Här är väl också rätt pensel A och O

liten sa...

Jag apar efter Marie och säger WOW! Vilken genomlysning. Ska lusläsa när ögonen inte går i kors...ska också kolla in det där med oljemetoden.
Tack!

/F sa...

Men tjeeejjjer...
Svaret på era frågor är Hawaiian Tropic så klart!!

Äh kunde inte hålla mig,du fattar.
Trevlig helg vännen.

Anna sa...

Marie: jaså det var DU Marie ;) drygt är det allra allra bästa, jag är så nyfiken på din kräm...

Liten: jag tror verkligen på oljemetoden! hoppas du orkade dig igenom den massiva texten... :)

F: HT? i ansiktet? tack men nej tack!