söndag, april 14, 2013

survival kit


efter vår Thailandsresa protesterade min hy å det högljudaste mot de kraftiga temperaturväxlingarna. 
den flagnade och saknade helt lyster. 
jag panikade så smått och en stund smorde jag med den fetaste krämen jag fann. 
helt utan bra resultat. 
sen svalde jag lite is och tänkte lite långsiktigt: 

köp bra produkter och ge det tid. 
andas

och vet ni; det fungerade! 
nu är min hud tillbaka till sitt gamla och kanske ännu lite bättre. 
visst ser jag också blek och dassig ut när jag sovit dåligt, men det är ju knappast hudens fel. 

här är de produkter jag klamrat mig vid för att få min hud i balans igen: 





#4




om morgnarna tvättar jag inte mitt ansikte.
jag sveper av det med Cliniderms Balancing Skin Tonic.
kvällstid använder jag den även efter ansiktstvätten och jag har funnit att den verkligen tar bort det sista av makeup-rester och gör huden redo för välgörande krämer.  min hud är torr och mår inte bra av att tvättas för frekvent; lite ansiktstvätt på morgonen kan få den helt ur balans.

nattetid, och även på dagen under de kallaste månaderna, smörjer jag med
Cliniderms Optimal Strength Night Cream.
den gör huden mjuk och smidig och jag inbillar mig att den verkligen fungerar bra på de fina linjerna vid framförallt ögonen. underbar persikohy kan jag nästan garantera.

efter att ha smort huden med dagkräm om morgonen är det dags för en lätt bas.
jag går upp oerhört tidigt när jag jobbar dagpass och det måste vara e n k e l t att göra sig redo för en hel dag av omvårdnad.
jag tar ett lager av Garniers BB-cream och smörjer över hela ansiktet och ner på halsen.
nu när solens strålar ändå gör att min hud börjar bli lite normalfärgad igen så använder jag tonen medium. när det är som mörkast har det varit light. men det går även bra att blanda dom.
är det en morgon då natten varit grym och ansiktet är i noll form för att möta andra människor så drar jag ett tunt lager Beauty Flash Balm från Clarins över min BB-cream. den stramar upp och ger den där sista lystern som så ofta saknas.
BB-creamen ger perfekt täckning för en vardag!
den jämnar ut hudtonen, fyller i skavanker och lystern ska vi inte tala om.
jag. kan. inte. leva. utan. den. 
tunnare än en foundation men ändå täckande. utan att kännas på huden.

på den tunna huden under ögonen, som på min vallonska hud lätt blir påsig och blåtonad, använder jag den lilla pennan från Garnier - Youthful Radiance Anti Dark Circles.
metallrollern med concealer är kall och skön mot huden, man kan nästan känna hur den drar ihop en morgonsvullen hud.
jag duttar den där det behövs. vilket vissa dagar är lite överallt.
på plitor och vid näsvingarna där skuggorna kan göra att det ser mörkt ut.
den trollar!

fyra snabba steg och sedan redo att möta världen; 
hoppas du fick något nytt tips. 


7 kommentarer:

liten sa...

Garnier alltså...who new!? Ska omedelbart testa! Tack!

Anonym sa...

Ska / kan man ha Beauty Flash Balmen ÖVER sin BB creme?! Har den alltid under. Måste genast testa ditt sätt! :)
Cliniderm krämen lät underbar...

// Jenny

Anna sa...

Liten: :) testa!

Jenny: absolut! vet inte hur man SKA göra men det funkar bra för mig. kan även användas för att toucha upp lite med under dagen :)
prova Cliniderm - ljuvlig!

Anonym sa...

Aha, tack för tipset! Har Iofs varit nöjd med den underst, men får jag ännu bättre resultat så här så är inte jag den som är den!
Cliniderm blir nästa kräm-köp. :)

// Jenny

Anonym sa...

Så man har både dagkräm och BB kräm? Har aldrig testat BB men är nyfiken :) Tips på bra dagkräm?

/Sandra

Marielle sa...

Mitt dygn (och alla andras) har för få timmar, det är ju sen gammalt. Men att titta in hos dig besparar mig en massa tid! Jag "slipper" läsa och köpa tidningar om mode och skönhet. Jag "slipper" att dammsuga butikernas hyllor efter de perfekta produkterna för mitt torra hår och min numera torra hy. Därmed inte sagt att det som funkar för dig funkar för mig! Men jag blir inspirerad och har nånstans att börja och det är mycket tacksamt för en novis som jag :-)

Anna sa...

Jenny: mycket nyfiken på om du provat att ha den över nu? skillnad?

Sandra: jag tror att jag behöver allt det nyttiga som finns i dagkrämen, BB'n är mest bara bonus - trots att den är bra. just nu har jag en liten burk från Clarins, under vinterhalvåret körde jag Cliniderms nattkräm även under dagen. mitt nästa köp blir en dagkräm från Cliniderm. mitt tips :)

Marielle: söt du är! :)