tisdag, oktober 29, 2013

härliga höstlov


en veckas ledighet för mig och barnen. 
hur härligt? 

kommer inte ur pyjamasen knappt. 
lugnt lunk. 
lyssna, prata, umgås. 
ta igen den intensiva hösten. 

njuter av att höra på barnens funderingar och har inga högre ambitioner än att äta gott, fortsätta hänga med dom små samt att komma iväg och träna litegranna. 

den där Luther är ju svår att kasta ner från axeln men jag jobbar på det!

i helgen köpte jag hem chiafrön. 
har ni hört talas om dessa superfrön? 
kommer ursprungligen från Mexiko och är rika på omega-3 samt fiber och protein. 
de innehåller även viktiga mineralämnen som kroppen behöver. 

de kan blandas i degen när man bakar bröd eller strös i müsli. 

jag valde att blötlägga två matskedar frön i en deciliter mandelmjölk över natten. 
på morgonen hade jag en grå och oansenlig gele som jag åt med fet yoghurt utrörd med kanel och toppad med kiwi. 
gelen smakade inte så mycket, men konsistensen var kul och det hänger nog på tillbehören. 
mättnadskänslan var bra och jag var inte panikhungrig på jobbet klockan 9 som vanligt. 

dagen efter använde jag gelen som bas i min smoothie - mums!






lockig frisyr efter galet svettig spinning. 
morgonens frukost passar bra även före eller efter träning. 
hos Emma som driver en riktigt hälsomedveten blogg har jag funnit många spännande recept och imorse blev det kokoskeso toppad med hallonfluff och över det lite av Annas banangranola

hur. gott. som. helst. 

kokoskeson gjorde jag genom att blanda keso med lite turkisk yoghurt och riven kokos. 
hallonfluffen gjorde jag genom att byta ut blåbären till hallon i Emmas recept

nu är det snart middag och jag längtar redan till morgondagens frukost! 




2 kommentarer:

Miss Marie sa...

Yup, chiafrön använder jag dagligen, tycker de funkar utmärkt i smoothien men jag har även gjort chiapudding till frukost. Supergott på sommaren med färska jordgubbar o blåbär, mmmm!

Härligt med höstlov! :)

Anna sa...

klart du vet vad chia är, hur tänkte jag där :)