söndag, augusti 26, 2012

Kent & 17 år




det var sommaren 1995. 
vattenfestival. 
15 år gammal. 
sommaren då jag träffade Kent första gången. 


tillsammans med min fina vän Helena stod jag där längst fram vid stora scenen och såg på när Jocke sjöng med lidelse i sin kostym och mittbena. 
hur han tog vatten i sin mun och sprutade ut likt en fontän. 
helt uppfyllda gick vi därifrån. 
och den guldiga skivan gick runt runt resten av den hösten. 


17 år. 
galet hur gammal man nu helt plötsligt har blivit. 
men det är som kloka H konstaterade; 
 det är ju skönt att Kent åldras i takt med oss. 
sant! 


i våras fick jag ett sms
jag köper biljetter till Kent, bjuder du på middag? 
klart jag gjorde!
för en vecka sedan gick vi på konserten på Sjöhistoriska.


sushi i solgasset. 
kan inte bli bättre. 
ja, iofs hade jag gärna sluppit getinginvasionen... 







vi klev in på konsertområdet och tog plats. 
såg väggen av regn närma sig oss. 


med stormsteg. 
mycket nöjd med min regnjacka. 
mindre nöjd med tygskor. 


hela gräsmattan förvandlades till lervälling och besökarna blev tävlande i en oerhört stor wet t-shirt contest. 
rafflande. 
försäljningen av t-shirts slog i höjden. 







kanske 15 minuters ihärdigt spöregn. 
sen kom solen tillbaka. 
det goda humöret på området försvann aldrig. 
och kylan i mina fötter försvann aldrig den heller. 






efter trägen väntan dök dom så äntligen upp. 
först i en liten replokal. 
hur gulligt? 







sedan övergick det i en ljusshow som väl passade hela spellistan

& det blev liksom så himla tydligt att många av deras låtar innehåller ordet regn på ett eller annat sätt. 








...








två extranummer. 
och fyrverkeri. 
hög på svensk musik när den är som bäst. 

följde lemmeltåget in mot staden. 
så underbart det där. 
att gå i ett tåg med andra euforiska. 








tack min bästa Helena för den här kvällen. 
Kent och du i mitt hjärta. 


Inga kommentarer: