måndag, april 01, 2013

kan vi prata om hår?

mitt hår kapades för några veckor sedan, nästan tre decimeter. 
välbehövligt men inte en bra klippning, måste åtgärdas snarast. 

men; jag undrar vad som hänt med mitt hår! 
det är inte bara det faktum att det är kort som är del i min hårkris. 
det har ju helt ändrat kvalité. 
det tjocka lockiga jag hade förra vintern är ett minne blott. 

sedan efter sommaren har jag tappat stora mängder hår, tror inte att jag ser tunnhårig ut men känslan av att ha halva sin kalufs kvar är inte härlig. 
de mörka tagelliknande stråna verkar bytts mot mjuka ljusare och ve och fasa en hel del vitgråa strån. 
HEJ 33! 

håret är inte lika lockigt och det glänser på ett sätt det aldrig tidigare gjort. 
jag är i balans, mår bra. äter sover och stressar inte. harmoni. 

mitt hår har alltid varit en del av min kropp jag aldrig gillat, men lärt mig acceptera. 
tämja. 
i perioder av mitt liv har det förändrats. 
i och med puberteten fick jag korkskruvar. och i 20-årsåldern blev det tjockare och grövre. 
just nu har jag ett mjukt hår och mängder av hår på utväxt som står likt en sky runt mitt ansikte. 

vad är era upplevelser om hårcykler? 
har ert hår förändrats? efter barn? vid stora livsomställningar? 
har du provat något kosttillskott för att förändra håret? 

jag försöker lugna min oro för mycket tappat hår och njuter av hår som går relativt lätt att tämja. 
de långa lockarna kanske kommer tillbaka?? 

6 kommentarer:

en annan sa...

Mitt hår har definitivt förändrats, jag skulle tro att det har med tre graviditeter på fem år att göra. Jag TROR det.

Men det är inte speciellt dramatiskt, det har gått från att vara ljust till att bli halvmörkt.
Har också gått från att vara snustorrt och spikrakt till att vara råfett och spikrakt, till bara fett - och spikrakt.

Kvalitén har inte ändrats, det är tunna tunna hårstrån i stora stora mängder.

Men jag hoppas (verkligen!) att jag kan återfå den mer torra kvalitén när yngsta barnet blivit sisådär fem år, då jag hört att kroppen bör ha återhämtat sig från graviditeten. :-)

Erika sa...

Jag tappade stora mängder hår efter en (resultatlös) fertilitetsbehandling som resulterade i en viktnedgång på si så där 22 kg. Hyfsat stressande för kroppen var för sig och dubbel effekt i kombination. Håret kom dock tillbaka efter några månader när jag börjat komma i balans igen. Små, små fjun som gjorde att håret såg allmänt frizzigt ut mest hela tiden. De små, små fjunen fortsatte växa och gav så småningom en väldig volym till kalufsen. :) Såhär cirka ett år efter det började växa på nytt är det, tack vare en bra klippning, nästan tillbaka i normalläge.

Nästa förändring kickade in för ett par månader sedan då mitt lätt lockiga hår (mycket självfall) gick in i pudelmode. Hormonerna lär vara boven i dramat även denna gång då jag är gravid i v 33 (på naturlig väg - yay!). Räknar starkt med att bli tunnhårigare en sväng till efter förlossning och amning, men är mindre orolig denna gång då jag ju vet orsaken. Å så kommer jag ju ha en liten pojke att snusa på som kompensation. :) Hormoner kan hitta på spännande (å mindre spännande) saker med kroppen helt klart...

anna sa...

det här kan vi prata massor om du och jag... period nummer två i livet just nu då jag tappat MASSOR. har kanske en tredje-fjärdedel av den vanliga mängden förutom uppe runt huvudet där mycket är på utväxt. dessutom är perioderna långa, det växer liksom inte ut på flera år. samma sak förra gången, då det dock till slut kom tillbaka. den här gången, återstår att se...

Marielle sa...

Jag tycker att du alltid är fin i håret! Du varierar dig imponerande mycket :-) Många fina uppsättningar har vi ju sett genom åren. Och så snygghåret hängande såklart. Sen vet jag att det ligger hårt arbete bakom och att långt ifrån alla dagar är bra hårdagar...

Mitt hår är hemskt just nu. Det enda som funkar är att platta hela håret... Och det har jag inte tid och ork till så ofta. Det är jobbigt att göra det, jag är lat och bekväm, och det tar lååååång tid. Mitt hår är långt, riktigt tjockt, torrt, med kliande hårbotten och grova hårstrån. För uppklippt för fläta, trist med tofs, urtrött på knut! Men inte vet jag vad jag ska göra med det heller. Klippa av? Spara ut för att få det mer jämntjockt? Gah! *infoga skriet-emoji* Det hår jag tappat efter amning är tillbaka sedan ett bra tag, men jag tappar fortfarande mycket hår tycker jag - främst vid hårtvätt.

Men jag har förlikat mig med mina lockar. Jag är glad att jag kan välja mellan att ha lockarna kvar eller att ha rakt hår. Inbillar mig att det är lättare att göra håret platt än att fixa till lockar. Efter 34 år har jag ännu inte förlikat mig med min hårfärg men jag är inte överförtjust i att doppa håret i kemikalier som gör att mina fräknar, hud och ögonfärg inte stämmer överens med hårfärgen heller. Detta är ett ständigt dilemma för mig.

Det jag längtar efter är en lättskött frisyr som klär mitt runda ansikte, inte för kort, inte för långt, helst ska det gå att sätta upp håret snabbt och lätt. Finns det ens någon sådan?

Anna sa...

en annan:
oj tre på fem år; bra jobbat där!! fem år, menar du att det tar så lång tid? jösses, jamen då är jag väl i fas nu då ;) välkommen Hollywoodlockar!

Erika: stort GRATTIS till graviditeten - underbart! då är hår en värdslig sak.. hormoner är boven till mycket, på gott och ont - hoppas vi snart är i fas igen!

anna: hår alltså! påverkar så himla mycket av psyket och vice versa... håller tummarna för oss, våra psyken och kalufser :)

Marielle: du är rar du! just nu är det ju hårkris men annars gillar jag att fippla med håret :)
platta är för himla jobbigt och regnar det så är det ju över på några minuter... ovärt!
tjockt lockigt är mångas drömhår - jag tror nog säkert att du kan skatta dig lycklig! kram

en annan sa...

Ha! Kan meddela att håret nu antagit ytterligare en variant - mindre fett och LOCKIGT!

That's a first! :-)

Det fullkomligt rasar ut hår, jag ammar och hoppas jag inte är skallig innan årets slut... Gudarna vet vad som händer om ett par år??