tisdag, juni 04, 2013

2:a juni, lägg nu det datumet på minnet


inte bara vår bröllopsdag. 
i söndags konstaterade jag att mitt Instagramflöde kokade över med bilder på rabarberpajer och jag dubbade det till Den Stora Rabarberpajsdagen. 

att det inte finns en sådan redan är ju mycket beklämmande!

jag och stora plockade, hackade och gräddade tillsammans. 
ett nytt recept; med knäckigt täcke till skillnad från det alltid lika säkra kortet med smuligt täcke. 

här kokade jag ihop 125 gram smör med 0,5 dl grädde och 0,5 dl sirap. 
i en bunke rörde jag samman 2 dl mjöl, 2 dl havregryn, 0,5 tsk bakpulver och 1 krm vaniljsocker och tillsatte sedan den kokade smeten och bredde över rabarbern som då låg i smord ugnsform.

gräddades i 45 minuter på 125° värme. 

serverad med en stor dutt vaniljvisp smakade det som en liten bit av himlen. 











som jag skrattade inombords när jag såg hennes noggranna ordning på de små rabarberbitarna. 
äpplet faller inte långt ifrån och så vidare. 



Inga kommentarer: