söndag, juni 23, 2013

3 sommartips



den här sommaren alltså. 
nästan helt utan planer i fyra veckor. 

så jag tänker att jag får ta mig an saker. 
som att läsa till exempel. 
under våren har jag inte ens öppnat en bok. 
började på Kristian Gidlunds I kroppen min igårkväll och har redan läst 100 sidor. 

språket är målande, lättläst, men på samma gång tungt. 
om att växa upp snabbt och försöka överleva en cancerdiagnos. 

och när ni läst hans bok kan ni börja följa hans blogg, som är underlaget till boken, och lyssna till intervjun i podden Värvet
och passa på att köpa ett fuck cancer armband!






annan grej jag ska ägna sommaren åt är att testa roséviner. 
nej nej, det ska inte var ett roséskimmer över den här semestern - inte alls! men vin är ju gott och det passar ju så himla fint med rosé på sommaren.  så en del välvalda kvällar kommer jag att dricka vin. punkt.

till midsommar testade vi årets rosé: Minuty
rekommenderas! 
ljust och lätt. 
det högra vinet Leva däremot, inte någon hit... 







tredje saken jag ska ägna mig åt är att baka. 
macroner till exempel. 

i torsdags bakade jag laktritsmacroner som blev så goda. 

jag följde Annas grundrecept med några små ändringar: 

som smaksättning i marängen tog jag tre teskedar lakritspulver. men jag tror att jag kunnat ösa på lite till...  och färgen lämnar ju en del att önska - svart karamellfärg anyone? 

till fyllningen gjorde jag en helt vanlig cream cheese frosting: 

2 dl florsocker och 2 teskedar Philadelphiaost. 
i detta hällde jag ca en halv deciliter krossade karameller, turkisk peppar. 
jag krossade inte så fint, ville ha kvar lite bitar som ger en fin kontrast med tuggmotstånd till de fluffiga marängerna. 

jag ger mina egna kakor många plus i kanten.

så - macronbakerska ska jag bli denna sommar minsann. 






fjärde dagens semester idag och jag ska ta mig an badrummen som behöver skuras. 
sedan drar vi till mormor och morfar för att fira min syster som fyllt år. 

lagom jobbig dag om du frågar mig. 

ha det! 



5 kommentarer:

Erika sa...

Sutter Homes White Zinfandel är en höjdare. Finns i beställningssortimentet på bolaget. Svalkande, somrigt och farligt lättdrucket. :) Tror Dr Oetker har svart karamellfärg numera, bland baksakerna i mataffären. Annars kanske svart geléfärg är bättre å det finns online (om inte typ Panduro har det). Var ett tag sedan jag var hemma i Sverige så jag har lite dålig koll tyvärr. Hoppas ni får en fin semester och sommar!

Razzy sa...

Hej

Jag hittade in på din sida av en slump :) Du hittar svart karamellfärg på bla Ica Kvantum eller Coop

Eva

Miss Upsey Daisy sa...

Jag är också sugen på att läsa den boken. Måste bara bli en dag när man orkar tänker jag?

Marielle sa...

Älskar att kunna läsa nåt annat än kurslitteratur! (Just nu Cocktails för tre av Sophie Kinsella/Madeleine Wickham.) Dessvärre har det visat sig att jag har stora kunskapsluckor inom både det ena och det andra... Men jag lär mig HELA tiden, men nån helgjuten uska kommer jag nog aldrig att bli

Anna sa...

Erika: tack! får nog prova både vinet och färgen tror jag :)

Eva; Kul att du ramlade förbi! ok, då får jag kolla där

Miss UD: den dagen kommer - lovar!

Marielle: ha ha, men eller hur! färdiglärd, det blir man ju aldrig tyvärr... eller så är de det som är charmen med det hele!