torsdag, maj 30, 2013

sånt som får mitt hjärta att knyta sig

morgonens samtal i bilen på väg till förskolan efter sprutan:

- mamma, jag vet att storkillarna kommer tycka att mitt blomplåster är töntigt.
- gubben, du vet att det inte är töntigt. man får tycka om vad man vill.
- ja just det, pappa gillar ju också blommor Blixten!
- mmm, det är fint - men jag vet att dom kommer tycka det i alla fall.
- du får bara strunta i dom, du får tycka vad du vill och jag älskar också blommor.

orkar inte.
det är 2013, har vi verkligen inte kommit längre än hit?

5 kommentarer:

yllet sa...

Åhh nej jag orkar inte heller. Klart att blixten ska få ha blommor eller rosa ugglor eller vad han vill. den där osäkerheten som våra barn verkar behöva gå runt med hela dagarna? its eating me alive. :(
Heja Blixten. Och lillbusen som har rosa gummistövlar med ugglor på.

anna sa...

så jäkla tröttsamt. E fick skit på förskolan för sina rosa Barbie-solbrillor... men jag fick också höra från honom, letandes present till kalas, att mini-brödrostar, kaffebryggare mm var "tjejgrejer". var kommer det ifrån liksom? frågade honom om inte pappa brukar använda brödrosten. och jo, det fick han ju tillstå. suck.

Sofia sa...

Usch så ledsamt... jag gläds åt att min 5-åring fortfarande vill hålla min hand på väg till och från dagis, att han älskar att få naglarna målade i glittriga nyanser (trots att pappan i huset är löjligt livrädd..)och gärna vill ha halsband etc. För jag vet att snart är det slut med allt detta, för signalerna börjar redan komma smygande och största påverkan är killarna på dagis. Fy jag blir så ledsen, började snyfta nu för att man inte får vara som man vill i dagens samhälle. :(

smile sa...

Suck. Ja man blir matt.

Anonym sa...

Min son på 5 är en typisk kille som leker Star Wars hela dagarna på dagis. När jag hämtade honom härom dagen så lekte han i sin rosa Hello Kittykeps som han fick av sina tjejkusiner förra sommaren- gulle! Plus att han gärna har nagelack i olika färger .
Än så länge har han inte börjat säga sådana saker som din son m det kommer väl, men hoppas att det dröjer.
Jag förstår att det gör ont i magen, det är en hård värld o så mkt man vill skydda dem i mot.

Hälsningar
Sara
(Som läser men aldrig har kommenterat tidigare)